پنجشنبه ؛ 29 شهريور 1403
08 خرداد 1400 - 14:23
یادداشت

تکانه‌های بزرگ انتخابات ریاست جمهوری سوریه

مشارکت هوشمندانه شهروندان سوری نشان داد که مردم سوریه با نگاه به تحولات گذشته و نیز نمایان شدن وعده‌های دروغین غرب به رهبری آمریکا، نظام و دولت قانونی این کشور می‌تواند نجات دهنده آن‌ها از وضعیت بحران باشد
کد خبر : 9183

پایگاه رهنما:

دومین انتخابات ریاست جمهوری سوریه طی سال‌های بعد از 2011 با مشارکت قابل توجه شهروندان با پیروزی بشار اسد، رئیس جمهوری فعلی این کشور همراه شد. بنابر اعلام «حموده صباغ»، رئیس پارلمان سوریه، از مجموع، 14 میلیون و 239 هزار شهروند سوریه در انتخابات ریاست جمهوری این کشور شرکت کردند، 95 درصد به تداوم حکومت اسد رای دادند. این در شرایطی است که حدود 18 میلیون و 255 هزار نفر واجد شرایط رای دادن در انتخابات بوده‌اند.

آمارهای حاکی از آن هستند که «بشار حافظ الاسد» 13 میلیون و 540 هزار و 360 رای کسب کرده که معادل 95.1 درصد از آرای اخذ شده است. «محمود مرعی»، دیگر نامزد انتخابات نیز توانست 470 هزار و 276 رای بدست بیاورد که معادل 3.3 درصد آرا بوده و عبدالله سلوم عبدالله نیز 213 هزار و 968 رای بدست آورده که معادل 1.5 درصد از آرای شرکت کنندگان در انتخابات بوده است». 

برگزاری این انتخابات پرشور در سوریه که بالغ 78 درصد افراد حائز شرایط برای رای دادن را به پای صندوق های رای کشاند در حالی صورت گرفت که تبلیغات و فشارهای فراوانی از سوی بخشی از معارضین و کشورهای غربی و عربی آنها برای واداشتن مردم به تحریم گسترده انتخابات در ماه های گذشته انجام گرفت که به شکست انجامید. 

با این اوصاف، فرایند و نتایج برگزاری انتخابات ریاست جمهوری سوریه را می‌توان دارای چند پیام و محور برجسته مورد ارزیابی قرار داد که اساس آن‌ها مبتنی بر شکست سیاست‌های غرب و دشمنان ملت سوریه طی سال‌های بعد از 2011 است.

 

تحکیم اتحاد ملت سوریه با نظام و دولت قانونی کشور

در انتخابات ریاست جمهوری اخیر سوریه ۷۸ درصد واجدین شرایط شرکت کرده‌اند که این خود نشان‌گر مهر تایید شهروندان سوریه بر این انتخابات و نظام حاکم بر این کشور است. این آمار چشم‌گیر از مشارکت مردم در انتخابات در شرایطی است که تمام دخالت‌ها و اقدامات ضدسوری غربی‌ها، بویژه در بحث تحریم‌ها و عدم ارسال کمک‌ها برای بازسازی به اسم حمایت از مردم صورت می‌گرفت. لذا اکنون که ۷۸ درصد واجدین شرایط در داخل و خارج از مرزهای سوریه در این انتخابات شرکت کرده و صحت آن را تایید کرده‌اند و اکثریت هم به نظام حاکم رای داده‌اند دیگر پنهان شدن در پشت حمایت از مردم برای توجیه مانع تراشی‌ها برای حل بحران سوریه بی معنی است.

از سوی دیگر، مشارکت هوشمندانه شهروندان سوری نشان داد که مردم سوریه با نگاه به تحولات گذشته و نیز نمایان شدن وعده‌های دروغین غرب به رهبری آمریکا، نظام و دولت قانونی این کشور می‌تواند نجات دهنده آن‌ها از وضعیت بحران باشد. در واقع، تحولات 10 سال گذشته سوریه برای شهروندان این کشور این مساله را نمایان ساخته که پیروی از اراده معارضین وابسته به خارج و گام برداشتن در مسیر خواسته‌های غرب هیچ برآیندی جز ویرانی و افزایش بحران در این کشور را در پی نخواهد داشت.

 

مشروعیت بزرگ دولت و نظام مستقر و شخص بشار اسد

برگزاری انتخابات چند نامزدی در کشور سوریه که برای اولین بار در 50 سال گذشته اتفاق افتاد، به شدت نقشی مهم و موثر را در افزایش مشروعیت و تثبیت نظام مستقر و شخص بشار اسد داشته است. طی تمامی سال‌های گذشته پروپاگاندای گسترده کشورهای غربی و عربی بر موضوع نامشروع بودن حکومت بشار اسد و غیر مردمی بودن آن متمرکز شده بود. آن‌ها با طرح ضرورت برگزاری انتخابات رقابتی و گذار در مسیر دموکراسی، این مساله را مطرح می‌کردند که بشار اسد فاقد وجهه قانونی بوده و در صورت برگزاری انتخابات او کرسی ریاست جمهوری را از دست خواهد داد.

اما اکنون برگزاری انتخابات با حضور سه نامزد و مشارکت 78 درصدی مرد که با رای 95 درصدی به رئیس‌جمهور منتخب یعنی بشار اسد همراه بود، به نوعی پایان دهنده به تمامی ادعاها و مسائلی است که غربی‌ها طی چند سال گذشته در رسانه‌ها و محافل تحت اختیار خود بازنشر داده‌اند. بدون تردید، پشتوانه رای 95 درصدی مردم برای بشار اسد و مشارکت قابل توجه 78 درصدی نقشی بی‌بدیل را در افزایش قدرت ملی برای پیگیری بحث بازسازی، بازگشت آوارگان، نامشروع شدن تحریم‌ها و بازپس‌گیری مناطق از دست تروریست ها و اشغالگران خارجی (ترکیه و آمریکا) به همراه خواهد داشت.

همچنین، تثبیت قدرت بشار اسد به واسطه انتخابات نقشی بی بدیل و مهم را در نوع تعامل میان حکومت مرکزی با نیروهای کرد به عنوان گردانندگان بخش‌های شمال شرقی کشور سوریه بر جای خواهد گذاشت.  در حقیقت، انتخابات اخیر نشان داد که کردها در وضعیت جدید با حکومتی مشروع و مقبول مواجه هستند که برای در دست گرفتن حاکمیت سرزمینی کل کشور گام بر خواهد داشت. در شرایطی جدید حکومت مرکزی بدون تردید، در هر گونه مذاکره با کردها دست بالا را خواهد داشت و آن‌ها هیچ راهی جز توافق با دمشق نخواهند داشت.

 

سوختن کارت تحریم مطرح شده از سوی جریان‌های افراط‌گرا

یکی دیگر از نتایج انتخابات اخیر سوریه را می‌توان کاهش قابل توجه وزن معارضین و گروه‌های تکفیری دانست که در آستانه انتخابات اخبر، هر گونه مشارکت در انتخابات را رد کرده و آن را غیرمشروع ارزیابی و مردم را به بایکوت انتخابات ترغیب می‌کردند. در واقع، آن‌ها امیدوار بودند که شهروندان سوری در انتخابات مشارکت پایینی داشته باشند، تا از این طریق مجددا راهبرد قدیمی خود مبنی بر غیرمشروع و غیرمردمی بودن حکومت را تکرار کنند.

با این وجود، در شرایط جدید دیگر رونمایی از کارت سنتی نامشروع بودن حکومت بشار است، فاقد وجهه بوده و در پی نه بزرگ مردم سوریه به فراخوان این گروه‌خا، وزن معارضین در مذاکرات پیرامون آینده سیاسی بیش از بیش تضعیف خواهد شد. در مجموع می‌توان بر این امر تاکید کرد که انتخابات ریاست جمهوری اخیر سوریه، مهر پایانی بر تمامی ادعاها و تبلیعات سوء مطرح شده از سوی کشورهای غربی، عربی و مزدوران داخلی است که قصد سرنگونی حکومت مشروع و قانونی کشور را داشتند.

منبع: الوقت

ارسال نظرات